„Támhle na té snůšce napravo je vidět, že byla nakladena tak před týdnem, takže už není tak homogenní. Už brzy dojde k vykulení pulců,“ popisuje s neoprenovými broďáky na nohou přímo z rašeliniště zoolog Martin Vlček. Pod vodní hladinu pak instaluje síťové pasti na obojživelníky, konkrétně na čolky.
Tady v Březině žije i v Česku ohrožený čolek velký. „U nás jsou poměrně vzácní. Nejsou tak hojní jako čolci obecní, se kterými se ještě kolem vodních ploch v Českém středohoří poměrně často setkáváme,“ dodává Vlček.
Obojživelníků prudce ubývá
Rybník nedaleko Velemína – jiná lokalita jiní obojživelníci. Tentokrát jde Martin Vlček kontrolovat ropuchy obecné. V době migrace zvířat jsou podél frekventovaných silnic instalované speciální bariéry. „Funguje to tak, že se natáhne fólie, která je zhruba 50 centimetrů vysoká – v případě ropuch tato výška stačí,“ vysvětluje Vlček.
Pod bariérou jsou plastové kbelíky, do kterých se žáby chytají. Ochránci je pak v době páření přenášejí do nedalekého rybníka. Jejich počty ale podle Vlčka v posledních letech prudce klesají.
„Zažili jsme doby, kdy jsme v jednom dni přenášeli přes silnici přes dva tisíce ropuch obecných, dnes jich přenášíme dva tisíce v průběhu celé sezóny,“ dodává Vlček.
Množství obojživelníků ovlivňuje například velké množství ryb v rybnících. „Populace těch obojživelníků v celé republice poměrně prudce klesá, dalším negativním faktorem je třeba suché počasí,“ pokračuje Martin Vlček.
Uměle vybudované tůně
Odborníci z CHKO České středohoří se proto snaží podpořit obojživelníky i tím, že vytvářejí nové umělé tůně.
„Vybudovali jsme je s pomocí peněz z grantu Péče o krajinu. Cílem není jen vytvořit dobrý biotop pro čolky a další živočichy vázané na vodní prostředí, ale i podpořit vodní režim v téhle oblasti. Máme totiž vyzkoušeno, že i v těch suchých letech ty tůně, které jsme vybudovali, byly plné vody,“ upřesňuje mluvčí CHKO České středohoří Ondřej Nitsch.
Pro žáby a čolky ochránci nedaleko vodních ploch staví i takzvané plazníky, kde mohou obojživelníci přezimovat, aniž by se museli vracet přes frekventované silnice zpět.
Redakčně upraveno
Zdroj: iRozhlas
Zdroj foto: Pixabay